Zkušenosti a postřehy

 

Aby byl Bus Busem, nemělo by v něm chybět následující:

Otočná přední sedačka - je perfektní věc, neboť zvětší vnitřní prostor při kempování. A nečekali byste o kolik! Dělají se otočné obě dvě. Pokud ji vůz nemá z výroby, nechá se pomocí dostupného mechanizmu jednoduše dodělat. Verzí je také několik. Jsou šroubovací a vařící. Pokud se za sedadlem spolujezdce "bobík" je sezení s nataženými nohami velice příjemné.

Nezávislé topení - je srdcem každého obytného vozu. Neznáte ten pocit, když se máte kde ohřát nebo usušit. Zatímco kamarádi na podzim mrznou ve stanu, vy ležíte odkopáni na manželském letišti. A s dítětem jej teprve oceníte. Zatímco ostatní nikam nemůžou, protože nechtějí nastydnout a nemají kde přespat, vy jste free a děti si lebedí. V případě plynového topení je spotřeba cca 2 kg PB na víkend, což lze krmit i z malé PB lahve. Mnou odzkoušené topení Trumatic 1800W má 2 výkonnostní stupně. Ten nejvyšší stupeň se pouští kolem - 5°C. Při polovičním chodu téměř není slyšet! Benzínové topení Eberspächer velice často nechodí. Většinou odejde vyvýječ jiskry a pak zapalování nechodí regulérně. U Naftového ten problém není. Obecně lze říci, že benzínové a naftové více smrdí a hlučí. Proto doporučuji plyn. Je to opravdu velký rozdíl. Dále ve velkém mrazu bus prochládá stěnami. Je třeba v něm mít spacák. Výhodné je, pokud je v busu vestavba, která vás "odtrhne" od chladného, byť zatepleného, plechu. Nebo hřející partner. Někdy hřeje víc pes.

Lednice - není lepší pocit, než si v parném létě dát studené pivo, přítelkyni Cocacolu a děcku neskyslý jogurt. Jsou 3 možné varianty - plyn, elekro výparníkové a elektro kompresorové. Pak také kommbinované. Pro delší kempování je výhodná plynová. Nevýhodou je, že hřeje do vnitřku a musí mít odvod spalin ven. Pro kratší kempování stačí kompresorová. Ta má 1/3 spotřebu proti elektro výparníkové. Moderní ledničky tohoto typu jsou na velice dobré úrovni a přibližují se ve výdrži plynovým. Pokud auto doplníte o solární panely, není co řešit. Podmínkou jsou 2 baterie. Poslední typ ledniček se dělal do multivanů. Je to typ elektro-výparníkový. Lednička má spotřebu 75 W a tak buď musíte jet a nebo se připojit na 230V. Nutnost jsou 2 baterie. I přesto se s ledničkou naučíte fungovat. I vypnutá má dobré termoregulační vlastnosti a jídlo Vám nesežerou potvory. POZOR! Nezapomínejte na to, že vše musí být v autě připevněné i lednička. Při nehodě by Vás mohla skalpovat!

GSM Autoalarm - nedocenitelná věc. Pokud se někomu Váš Bus zalíbí zpravidla nepočítá s tím, že si dokáže přivolat sám pomoc. Mnohdy jste kousek od vozu a pokud nevíte, že se Vám v něm někdo přehrabuje, skončí to špatně. Nám se zaplatil hned 1 měsíc po montáži, kdy se nám chtěl někdo podívat na Slovensku v Tatrách na naše zavazadla. Nestačil ani vstoupit do vozu. Navíc je možné auto i lokalizovat. Obsluha přes internet je samozřejmostí. Auto se dá otevírat a zavírat i mobilem. To je dobré pokud prší a vy jste ztratili klíče. Než je někdo přiveze, vy si zatím dáte 20. Konkrétně jsem odzkoušel alarm z Jablotronu.

Měnič 12V/230V - Pomůžete škemrajícím kamarádům, kterým dochází baterka v telefonu a nebo si dobijete notebook. Nebo se oholíte. Nebo oholíte přítelkyni a dobijete jí vibrátor. Využití má opravdu hodně. Dne již nejsou drahé. Je dobré doplnit o solární panely na dobíjení baterie.

Makeupové zrcátko - Vaše druhá polovička nebude chápat, když se jí ve sluneční cloně ozáří obličej žárovkovým světlem, které se automaticky zapne a vypne, když se odklopí. Uvidíte, že dostanete pochvalu. Toto mají jako výbavu poslední ročníky aut a multivany.

Loketní opěrky - sedadla bez opěrek bych už nesnesl. Na dlouhé cesty jsou ideální podporou. Kdo nevyzkoušel, neví o čem mluvím. Zatímco Vás z běžného auta bolí záda, tady můžete jet a jet...tedy pokud Vás přítelkyně nenutí k čůrání. I gemometrie posezu je ve busu velice příjemná. Navíc máte rozhled nad vozovkou. Pokud máte syncro, tak nad polem:)

Rozkládací lavice - obratem se z něj stane manželská i nemanželská dvoj nebo trojpostel. Můžete řádit až do aleluja. I mezi lidmi ve městě. A při staženém šíbru, pokud ho máte, se můžete rozhlížet kolem, zatímco si užíváte v busu pevného spojení. Určitě kupujte rozkládací variantu. Jinak máte POLOBUS.

Šíbr - pokud je originál, tak je velký tak, že z Vašeho auta udělá prosluněný obývák. Lze se zněj rozhlížet, fotit a vůbec. Sqvělá vwěc. Navíc do něj neteče, i když je těsnění spukřelé. Odvod vody je realizován kanálky ve střeše.

Zvedačka- pokud ji zvednete, můžete v autě stát a děti spát. Kromě toho, že moc neizoluje a necítíte se pod ní zcela v bezpečí, je to pěkná a praktická varianta spacího busa. 

Markýza - nedocenitelná věc. Zastíní když je sluníčko, udělá střechu když prší. Vytvoří Vám velké předsálí, kam se vejde mnoho přátel, stůl a gril. A neprší Vám do busa ani skrzevá šoupačky, když jsou otevřené. Jelikož jsme tak trochu muzikanti, dá se pod ní i obstojně hrát, jako na podiu.

Nosič kol - věší se nejčastěji na zadní dveře. Dělají se v provedení hliník a ocel. Holt začnete kvůli tomu i sportovat. Starší varianty mají problémy s některými širšími pneumatikami horských kol. Pokud máte syncro s rezervou vzadu, je možnost koupit nosič na kouli např. od THULE.

Záclonky - zastíní při choulostivých chvílích a skrejete obsah vozu před zvědavci. Pokud nemáte, musíte je zpravidla ušít! Originály se velice těžko shánějí, snad jen s celým autem :)

Samonavíjecí zadní pásy - nejsou zcela běžně montované T3. Z výroby je má většinou jen Caravela. V dnešní uspěchané době a snaze o vyšší bezpečnost cestujících jsou však nepostradatelné. Nemluvě o montáži dětských sedaček. V karoserii jsou originální otvory a je třeba sehnat jen držák zadních pásů a samotné pásy. Pasují sem pásy přední a držák je možné celkem snadno podle vzoru svařit.

Skřínky - začínají být nedocenitelné v případě malých dětí. Vše je možné přehledně uspořádat a mít v autě stále pochystaný druhý domov. Pak není problém operativně vyjet za dobrodružstvím z hodiny na hodinu. Pokud skřínky schází, je dobré mít stohovatelné bedýnky, ve kterých věci přenášíte z domova do auta a z kufru do předu. Je to ale "opruz".

Roleta kufru - dobrá věc. Je to specialitka, kterou nejspíš neseženete. Je sundavací, aby se dala rozložit zadní sedačka. Na bocích zůstanou po vycvaknutí jen černé držáky. V nich jsou průchody na pásy. Na parkovišti tato věc zakryje věci v kufru.

 

Technické:

Něco extra - i když se nejedná o legendárního kulaťáka nebo ponorku, má tento vůz většinou podobnou duši - boxera. Nezaměnitelný krouťák a brumlák. Každý se otáčí, každý mává. Pokud je tam dehet řechtačka, zarytí zastánci boxerů to tolerují skrzevá ty hranaté pixly. T3 se povětšinou zdraví! Takže rázem spadáte do Busí rodinky.

Spotřeba - 10-12 l Benzin, 8 -10 Diesel na 100 km. Podle toho, jak to má kdo poladěné.V dnešní době možná vyšší ale vzhledem k užitné hodnotě přijatelná.

Jízdní vlastnosti - perfektně sedí na silnici. Ani nebudete vědět, že jste v dodávkovém voze. Motorová hlučnost je v předu mnohdy menší než ve Škodě Octavii. Vyšší airodynamická hlučnost. Často hučí převodovky.

Výška - je optimální, pokud se vejdete do 2 m. Hlavně při cestě do zahraničí. Pak vjedete na pláž, zaparkujete na parkovišti pro osobáky a jsou někde levnější poplatky na dálnici a Nemluvě o garáži. Pokud ale potřebujete vysokou střechu, zvětší se Vám o mnoho místo v busu. Pokud máte rodinu, je to téměř nezbytnost. S vysokým autem cvičí vítr a víc hučí.

Fortelnost - je poměrně veliký rozdíl mezi provedením T3 a T4 a dále. Železem na T3 nešetřili a tak čepy drží, spodek nekoroduje. Problémem a bolestí většiny T3 jsou spáry karoserie, které jednou vykvetou. Ale to je kosmetika která se dá opravit.  V provedení syncro je zase o trochu železa víc. Navíc německá kvalita je znát. Poslední modely se dělaly v Rakousku a tam není o čem mluvit.

Kapacita - ještě není to, co bych autem nepřevezl.