Zvedačka nebo pevná střecha?
Pokud hodláte v autě pobývat déle a cestovat, pak je šikovné, když se můžete v autě postavit. Lze si pak snadno uvařit, obléknout kalhoty a v neposlední řadě může ve střeše přespat něco málo dětí (i dospělých). Pokud navíc bude členů posádky více jak 3, tak obytná střecha je téměř nutností. Tedy pokud nechcete spát ve stanu nebo pod autem.
Jsou prakticky 2 základní verze (pominu-li hybridy). Pevná nebo zvedací. Obě mají své výhody a nevýhody. Rozhodnout se musíte sami:
Pevná – lepší tepelné vlastnosti; bezpečnější na přespání; nikdo nepozná, jestli kempujete nebo jen stojíte; můžete v ní převážet věci; má velký aerodynamický odpor, máte omezenou průjezdnou výšku.
Zvedačka – elegantní; nízký aerodynamický odpor; dobrá průjezdnost; spíte pod stanem, takže je pod ní prakticky stejná zima jako venku – vytopit se prakticky nedá, jen když použijete pomocné zateplení, které je však obtížné na instalaci; méně bezpečná; nedá se v ní prakticky nic převážet; každý pozná, že kempujete.
V dnešní době lze oficiálně namontovat jen pevnou střechu výrobce S. (Je totiž třeba do TP zapsat změněnou výšku.) U mě naštěstí byla přestavba na obytné auto a zvýšení výšky vozu pro zvedačku provedeno původním majitelem v Německu. Měl jsem kliku :) CA
V každém případě pokud se rozhodnete pro montáž jakékoliv obytné střechy, bude Vás čekat většinou úprava plechové střechy auta. Pro obytné verze se dělaly úplně jiné typy než pro běžné plecháče. Obytná je rovná a v celém profilu od šoupaček otevřená. Výhodou pro někoho může být, když má v autě velký origo šíbr, jako jsem měl třeba já. I tak ale, pokud by někdo chtěl instalovat navíc kromě střechy i origo skřínky, bude muset řezat.
Pak ale vzniká otázka kde a jak. Jsou asi 3 možné cesty. (Neřeším teď, jestli se jedná o povolený zásah do nosných částí vozu, to si musí každý zjistit v daném konkrétním případě před přestavbou sám.)
- Podkladní plechovou střechu necháte stávající a jen v ní vyříznete otvor. Výhody – rychlost. Nevýhody – neestetické, nenamontujete origo skřínky, obtížně se chytá vnitřní tapec.
- Pořídíte si origo plechovou střechu z obytňáku odřízlou ve sloupkách i s Vámi vysněnou obytnou střechou. Pak tu Vaši taky odříznete ve sloupkách (po důkladném proměření) a svaříte. Výhody – k nepoznání od originálu. Nevýhody – snížená nosnost (sloupky lze velmi obtížně provařit v celém jejich profilu, vzhledem k jejich konstrukci; nároky na přesnost; problematické ošetření svařeného místa z hlediska koroze, neschválený zásah do konstrukce vozu.
- Pořídíte si origo plechovou střechu z obytňáku odřízlou ve sloupkách i s Vámi vysněnou obytnou střechou. Provedete promyšlený řez jen vrchní části střechy a dopasujete z odřízlé jen některé odlišné části. Výhody – k nepoznání od originálu, snažší ošetření svařeného místa z hlediska koroze. Nevýhody – snížená nosnost (lepší ale než v případě 2., hlavní konstrukce zůstává originální); nároky na přesnost; pomalé a problematické, většinou nutné cínovat sváry - dražší.
Jeden návod na montáž rovné kempové střechy je např. zde. Nebo například na následujících obrázkách:
Anketa
Jaké dáváte přednost střeše?
-
originální plechové bez šíbru
45
-
originální plechové s velkým šíbrem
35
-
jednoznačně zvedačce
49
-
jednoznačně pevné
47
-
střeše zde neuvedené
29
Celkový počet hlasů: 205
Anketa
Jaká se Vám líbí pevná střecha?
-
SCA
1 526
-
originál wesfalia
45
-
jiná, zde neuvedená
36
Celkový počet hlasů: 1607