Shánění SYNCRA
Vlastně probíhala souběžně s epizodou prodej Multivanu :) V té době jsem ještě netušil, že existuje nějaká 16" série. A začaly hodiny a hodiny na internetu. Hlavně jsem se soustředil na německé prodejní servery www.autoscount24.de, www.ebay.de a www.mobile.de. Trochu jsem tou dobou podcenil domácí scénu. Jak se později ukázalo, koupil jsem oba pěkné kousky právě z Čech a to ze stránek www.vwbus.cz
Pamatuji také na to, jak jsem v Itálii na dovolené sledoval německé stránky a volal na jednoho krasavce - Westfalia 4WD. To si teprve člověk uvědomí, že v zahraničí net a telekomunikace vůbec nejsou tak běžné záležitosti za dostupné ceny. Pokusy zarezervovat auto po telefonu a poslat peníze na neznámý účet bez jakékoliv záruky skončily naštěstí krachem. Možná tehdy jedině dobře. Zrovna podvody s fiktivními auty byly tehdy aktuální (možná jsou i dnes). A tak jsem nějaký čas nechtěl o syncru ani slyšet. Až jsem čistě náhodou našel na výše uvedených stránkách asi hodinu po vložení inzerát jednoho chlápka ze severu čech s následujícími obrázky:
Po spatření inzerátu jsem tou dobou ještě trochu váhal. Byla to překopaná Caravela na rádoby obytku a já chtěl již hotové originál westfalia obytné syncro. Chtěl jsem jezdit a netrávit 2 roky nějakou přestavbou. Pak jsem si ale řekl, že cesta stavby má taky něco do sebe a umožní odhalit technické problémy a udělat si vše do nejmenšího detailu podle sebe. No a definitivně mě dodal odvahu jednatel pražského bus klubu, který mi vysvětlil půvab 16" syncer. Bylo rozhodnuto.
Hned další den jsme pro něj s kamarádem vyjeli. Jak jsem ho za plotem viděl, zamrazilo mě. Byla to ale legrace, auto nedobíjelo, což se ukázalo, když jsem zaplatil a chtěl odjet. Jelikož ale byla skoro tma a pouštět se 170 km na noc v neznámém autě v neznámém stavu a vyšťavenej z práce se mi nechtělo, auto jsme tam nechali a vydali se pro něj po dvou dnech. Trochu nervozity, jestli mě někdo nepředběhne, mě pronásledovalo :) Ale dobře to dopadlo. Poté, co jsme ho přivezli a já spokojeně usnul a nemohl se dočkat dalšího dne, kdy mě čekala důkladná prohlídka auta, jsem zažil zklamání. Při pokusu nastartovat jsem se nestačil divit. Přes ujištění prodávajícího, že je instalován "výborný" motor, jsem měl jen výbornou dýmovnici. (Motor byl uvařenej - prasklá hlava a turbo v háji). To, že navíc nefungovala visco-spojka ani uzávěrky s tím jsem počítal. Znamenalo to jediné. Pokud to s autem myslím vážně, tak komplet GO.
Pravidlo č. 1 – Při koupi se přesvědčte, že motor Vám kupující předvádí za studena a že s ním ten den nejel. Pokud možno zkontrolujte tlaky.
Tak jsem měl na zahradě polofunkční auto. Kamarádi se mi smáli, že jsem si pořídil pěkný zahradní altán. Manželka koukala nedůvěřivě a babička se k tomu raději nevyjadřovala. I když vlastně jo. Líbilo se jí, jak vypadá :) Konečně prý pořádné auto. Na řadu přišla tedy registrace vozu.
Evidenční kontrola - ještě ten den, kdy jsem přivezl syncro, jsem se cestou stavil na STK. Borec mě nechal zajet na dráhu a začal auto obcházet a pak povídá, že to nemá zapsaný přední ochranný rám, okna že jsou s nehomologovanými fóliemi, kola že jsou jiný a co ta zadní rezerva? Že mi to dát nemůže.
Pravidlo č. 2 - na evidenční kontrole musí STK posuzovat pouze soulad VINu, kódu motoru a barvy auta. Všechno ostatní je jen pokus zahnat Vás do kouta a vybrat nějaký bonus.
Tak jsem začal prolistovávat německé knížky, zmateně poukazovat na různé verze různých délek vozů, až jsem dotyčného udolal. Asi proto, že neuměl německy. Je to sranda. Já umět musel. I když řeknu jen gutten tág a tak. Nenechal jsem se ale zahanbit. Fólie prý, že musím doma neprodleně odstranit a vše dát do pořádku. No jo, ono se to řekne. Jak ale jednoduše v ČR dopsat něco do TP?
Dodatečná změna údajů v TP - Tak jsem se ptal na pověřeném registračním úřadě v místě bydliště, co se s tím dá dělat. Potřeboval jsem zapsat z výroby gumy 205 R16, smazat nesmysl úředníka, kdy nasadil na 14" ráfky 16" gumu, zapsat přední ochranný rám, zadní rezervu na dveřích a změnit šířku auta. Bohužel jsem zapomněl tehdy na E1. To mě štve! A tak ať si prý vyžádám německý TP a pak se uvidí, jestli to bylo zapsáno tam. Každopádně pokud změnu neprovede první registrační úřad před přihlášením druhého vlastníka, tak už změny nikdy nezapíšou. No a tak jsem volal vyplašený na nejmenovaný 170 km vzdálený úřad, jestli mi můžou ofotit a ověřit německý TP pro podrobnou analýzu. To že nejde, protože originál TP se u nich zakládá a já že nejsem účastník správního řízení. Požádat o to musí původní vlastník. Naštěstí byl vlastník i úředník rozumný a vše se podařilo vyběhat. Samozřejmě to vše v německém TP bylo zapsáno. Jenže aby to mohl úřad dopsat, musí to být na dovozové STK. Pak to bylo trochu logisticky náročnější v jeden den dát dohromady - vyzvednutí originálů dokumentace na úřadě (170 km daleko), zavést je ke stejnému technikovi na STK k dopsání údajů, a zpět. Naštěstí nepotřebovali původního majitele a nakonec to klaplo. Tímto musím nejmenovanému úředníkovi poděkovat za pochopení a vstřícnost. Bez něj by to nebylo vůbec možné. Ale povedlo se.
Pravidlo č. 3 - pečlivě kontrolujte TP, nenechte se odbýt, opravy jsou možné, i když se do toho nikomu nechce. Šikovnosti se meze nekladou. Musíte zvolit vhodnou bonusovou přesvědčovací techniku. Pokud dovezete auto, nejdůležitější je dovozová STK. Co nezapíšou tam, jako by nebylo. Pro dovozovou SZK si sežeňte vždy někoho, kdo umí německy a kdo tomu rozumí. Vše si pečlivě překontrolujte!
Registrace tedy proběhla v pořádku a já se stal právoplatným majitelem autovraku. Mezi tím jsem prodal Multíka a začal spekulovat nad opravou hnacího ústrojí, aby mi to auto nezarostlo do trávy.