Převodovky, uzávěrky, viscospojka

První věc, se kterou se člověk potká, je repase nebo výměna viscospojky. Jak taková vypadá, je hezky popsáno třeba zde. Ona má životnost cca 60tis km a tak je více než jasné, že cokoliv, co koupíte, budete muset dřív nebo později řešit. Viscospojka je uložena v přední rozvodovce. Funguje tak, že pokud je rozdíl rychlostí mezi hnacím a hnaným řídelem, tak se uzavře a sepne. (Pokud tedy přední kola stojí - hnaný hřídel taky stojí, pokud zadní kola hrabou a je nutné tedy připojit předek, sama se sepne. Zároveň umožňuje malý prokluz a vyrovnává různé otáčky obou hřídelů při průjezdech zatáčkou. Funguje tedy jako mezinápravový diferenciál.) Můžete koupit novou nebo jí nechat repasovat.  Můžete jí také úplně vyndat a nahradit nátrubkem, viz zde. To však za předpokladu, že současně namontujete manuální odpojovač předního náhonu. (Tím ale přijdete vlastně o mezinápravový diferenciál, takže připojit předek budete moci jen v terénu.) Proto je výhodné nechat visco a namontovat odpojovač.

Jak taková viscospojka funguje pochopíte z následujícího videa:

Můžete se sami pustit do repase, koukněte se na náseldující video. Myslim, že bude ale lepší to nechat někomu, kdo to někdy už dělal.

No zpět k odpojovači. Tento odpojovač se sériově téměř vůbec nedodával, ale byl konstrukčně připraven. Následně se dostal do výroby. Je sice za nemalou cenu ale volně k prodeji. Dokonce se počítá s třetím tlačítkem (prostředním) na ovladači uzávěrek. Já osobně doporučuji investovat do odpojovače, neboť jízda s odpojeným předkem se o mnoho lehčí než jízda s předkem zapojeným přes viscospojku. Spojka totiž klade určitý odpor a auto je v zatáčkách tužší. Nehledě na to, když máte visco a odpojovač, můžete předek připojit v zimě a auto na sněhu pak funguje lépe. Spojka si to pak sama reguluje. Odpojený předek má jistě vliv i na spotřebu, ale podle mne jde hlavně o jízdní komfort.
 

Co se týká uzávěrek, nedocenitelná věc v těžkém terénu. Pro normální podmínky plně postačí připojení předku. Pokud na autě jsou, máte alternativu kam jít, když se zastavíte s předním náhonem. Když se zastavíte s náhonem a uzávěrky nemáte, nezbývá než vystoupit z auta a řešit vyproštění. Ideální je mít obě uzávěrky, tedy přední i zadní. Pokud je máte, nezapomeňte je cca 1 měsíčně pustit, ať nezatuhnou. Já je zatuhlé měl, ale povedlo se je rozhýbat.
U převodovky jsem ve spolupráci s vrchním převodovkářem p. Bergerem vyměnil 4Qtové kolečko za rychlejší. Vznikla mi sice díra mezi 3-4, ale lze si na to zvyknout. Cestovní rychlost se pak zvedla na pohodu o 20km/hod. Pohodlná cestovní rychlost je tedy kolem 100km/hod. Schází 5Q. Holt je to vykoupené redukcí G, která je v terénu neocenitelná. To jsme ale u toho, kdo co preferuje a co očekává. Mě 100 stačí.
 

Pokud byste chtěli instalovat TDi, budete muset řešit, jestli vyměnit mrkev v převodovce a nechat origo silnější spojku, a nebo necháte mrkev 1,6TD a budete u motoru muset změnit spojku. Osobně si myslím, že v případě, že se rozhodnete pro TDi, je lepší vyměnit mrkev. Spojka tím, že je více namáhaná, by mohla v budoucnu zlobit.

Repas převodovky, montáž odpojovače

/album/repas-prevodovky-montaz-odpojovace/img-6584-jpg/ /album/repas-prevodovky-montaz-odpojovace/img-6588-jpg/

Anketa

Máte na Syncru odpojovač předního náhonu?

Celkový počet hlasů: 154

Anketa

Kolik máte na Syncru uzávěrek

Celkový počet hlasů: 177

Anketa

Už jste řešili opravu viscospojky?

Celkový počet hlasů: 206